Koment: Asnjë rezolutë në horizont nga dialogu Kosovë-Serbi

Koment: Asnjë rezolutë në horizont nga dialogu Kosovë-Serbi

Kryeministri i Kosovës, Albin Kurti dhe Presidenti i Serbisë, Aleksandar Vuçiç u takuan këtë javë në Bruksel, për herë të dytë, në kuadër të dialogut Prishtinë-Beograd, të ndërmjetësuar nga BE-ja, për normalizimin e marrëdhënieve midis dy vendeve fqinje.

Dialogu rifilloi muajin e kaluar, pas një pushimi njëvjeçar, që erdhi si rezultat i situatës politike në Kosovë, ku udhëheqësit e kohës së luftës, përfshirë ish- Presidentin Hashim Thaçi dhe politikanë të tjerë të vjetër, u paditën nga Dhomat e Specializuara në Hagë me akuzat për krime lufte. Më pas, një vendim i Gjykatës Kushtetuese çoi në zgjedhje të parakohshme në Kosovë, që u fituan me rezultat të thellë nga Lëvizja Vetëvendosje e Albin Kurtit, një kundërshtar i zjarrtë i politikave ndërkombëtare të zbatuara në Kosovën e pasluftës.

Rinisja e dialogut përkon me 10 vjetorin e bisedimeve të ndërmjetësuara nga BE-ja, mes Kosovës dhe Serbis,ë të shënuara nga tensione, ndërprerje të shpeshta dhe pak rezultate të prekshme. Qasja inkrementale e BE-së në fillim të dialogut – duke u përqëndruar në çështjet teknike – ndihmoi në krijimin e besimit në proces dhe shënoi përparim të ngadaltë.

Sidoqoftë, marrëveshjet e Brukselit të vitit 2013, të cilësuara si historike nga Përfaqësuesja e Lartë e BE-së, baronesha Catherin Ashton nuk arritën qëllimin e synuar të normalizimit të marrëdhënieve mes Serbisë dhe Kosovës. Përkundrazi, këto marrëveshje bënë që palët të ftoheshin kur erdhi puna për fazën e zbatimit, pjesërisht për shkak të paqartësisë së kushteve, mungesës së transparencës dhe një qasjeje nga lart-poshtë të BE-së. Për më tepër, dialogu dukej se ishte kthyer një proces të pafund, pa një udhërrëfyes të qartë për një marrëveshje përfundimtare gjithëpërfshirëse dhe ligjërisht të detyrueshme.

Kjo la hapësirë ​​për interpretime konfliktuale dhe konfuze nga të dy palët e përfshira, si dhe një mungesë gatishmërie politike për t’u angazhuar me dialogun, që minoi ndërtimin e besimit dhe rriti tensionet.

Mes kësaj klime të vështirë, Serbia nisi një fushatë agresive të tërheqjes së njohjeve të pavarësisë së Kosovës, ndërsa kjo e fundit u hakmorr duke vendosur tarifa 100% ndaj mallrave të Serbisë që hynin në Kosovë. Kjo përfundimisht e zhyti dialogun në një ngërç dhe BE-ja humbi rolin e saj udhëheqës, si marrëveshje- bërëse e mundshëme.

Në këto rrethana, në vitin 2020, ish-Ministri i Punëve të Jashtme Sllovake, Miroslav Lajcak u emërua nga BE-ja si Përfaqësues i Posaçem për dialogun Kosovë-Serbi për të ringritur bisedimet dhe për të arritur një normalizim gjithëpërfshirës të marrëdhënieve midis Serbisë dhe Kosovës.

Megjithëse angazhimi i ripërtërirë i BE-së për dialogun mund të ketë kthyer Kosovën dhe Serbinë në tryezën e negociatave, dialogu është pjekur sa për të vjelë një rezolutë përfundimtare. Qasja e BE-së ndaj dialogut ka krijuar varësi nga historia dhe çështjet në fjalë janë shumë komplekse për t’u adresuar, pa një koordinim më të ngushtë midis BE-së dhe SH.B.A-ve.

Së pari, në zemër të mosmarrëveshjes Kosovë-Serbi është sovraniteti i vendit. Qeveria e Kosovës në Prishtinë dhe shumica e botës demokratike pohojnë se pavarësia e Kosovës është e pakthyeshme, ndërsa qeveria serbe pohon se Kosova është pjesë e Serbisë. Kjo e bën shumë të vështirë që dy palët të bëjnë lëshime.

Opinioni publik nga të dy vendet është shumë i ndjeshëm mbi këtë temë. Një studim i fundit i kryer nga Qendra për Dialog Social dhe Nismat Rajonale në Beograd tregoi se vetëm 14,1% e serbëve ishin të gatshëm të njihnin pavarësinë e Kosovës në këmbim të pranimit në BE. Nga ana tjetër, Albin Kurti, Kryeministri i ri i Kosovës, ka kundërshtuar ashpër krijimin e Asociacionit të Komunave me shumicë serbe dhe më tej, edhe qasjen e ndërmarrë nga qeveritë e mëparshme ndaj dialogut. Ndryshimi i pozicionit ndaj këtyre çështjeve do ta diskreditonte publikisht atë.

Së dyti, BE ka humbur ndikimin dhe besueshmërinë si një ndërmjetës efektiv. Karrota më e madhe që BE-ja mund të ofronte në procesin e ndërmjetësimit ishte anëtarësimi përfundimtar në BE, si për Serbinë dhe për Kosovën. Që prej fillimit të dialogut, Brukseli kushtëzoi pranimin e të dy palëve në BE me normalizimin e marrëdhënieve mes tyre. Sidoqoftë, që nga ajo kohë, zgjerimi i BE-së kah Ballkanit Perëndimor ka humbur vrull.

Serbia ka bërë pak përparim në procesin e negociatave të pranimit me BE dhe Kosova është i vetmi vend në rajon i lënë jashtë regjimit, pa viza, të Shengenit, pavarësisht nga përmbushja e kushteve. Divergjenat, brenda vendeve anëtare të BE-së, mbi pavarësinë e Kosovës dobësojnë pozicionin e Brukselit për t’i ofruar Kosovës një perspektivë të qartë anëtarësimi. Duke qenë se integrimi në BE duket i paarritshëm për të dy vendet në të ardhmen e afërt, ka pak arsye bindëse për të hequr dorë nga pozicionet respektive.

Së treti, aktorët e fuqishëm ndërkombëtarë, si Rusia dhe Kina, janë të interesuar që dialogu të dështojë. Perëndimi e ka përdorur dialogun për të qetësuar Serbinë dhe për ta akomoduar atë brenda aleancës perëndimore. Kjo shkon kundër interesit të Rusisë për të mbajtur Serbinë dhe Ballkanin Perëndimor larg BE-së dhe NATO-s.

Në të njëjtën mënyrë, investimet fitimprurëse të Kinës në Serbi mund të ulin oreksin e kësaj të fundit për t’u bashkuar me BE-në, gjë që e vështirëson përdorimin e anëtarësimit në BE-së nga Brukseli, si shpërblim për normalizon marrëdhënieve me Kosovën.

Si përfundim, trashëgimia e luftës mbetet një pengesë në arritjen e një zgjidhjeje paqësore të qëndrueshme. Mbi 10 000 persona humbën jetën gjatë luftës në Kosovë dhe gati 1 639 të tjerë, shumica e tyre shqiptarë etnikë nga Kosova, janë ende të zhdukur. Në këtë drejtim, një lloj drejtësie tranzitore është parakusht për të shëruar plagët e së kaluarës dhe për të lehtësuar pajtimin ndëretnik.

Kryeministri i Kosovës nxorri në krye të dialogut çështjen e trajtimit të krimeve të luftës të kryera në Kosovë në vitet ’90, por Presidenti serb e hodhi menjëherë poshtë këtë propozim. Kështu, ndasitë mes Beogradit dhe Prishtinës për mizoritë e luftës mbeten probleme të spikatura.

Në rrethana të tilla, nuk ka gjasa që ky dialog i ripërtërirë, i lehtësuar nga BE-ja, të çojë në një marrëveshje paqësore dhe gjithëpërfshirëse mes Kosovës dhe Serbisë në të ardhmen e afërt.

 

Altin Gjeta mban gradën Master i Arteve në Marrëdhënie Ndërkombëtare dhe Politikë nga Universiteti i Westminster, në Londër, ku ai u specializua në Ndërtimin e shtetit multietnik në Kosovë. Aktualisht, punon si studiues pranë Qendrës Shqiptare për Qeverisjen e Mirë, një OJQ me qendër në Tiranë.

 

Lajme te ngjashme

Më të lexuarat

Dërgo informacion në mënyrë konfidenciale

Nëse keni informacion në interes të publikut mund ta dërgoni te redaksia e Exit duke zgjedhur te mbeteni anonim nëse dëshironi.

Mënyrat e dërgimit >>